یکی از مهمترین نتایجی که طی سالهای گذشته، مقالات و تحقیقات کارشناسان سئو به آن رسیده است ارتباط مستقیم سئو و برندینگ میباشد.
گوگل بین یک وبسایت برند (مثل دیجیکالا و ویکیپدیا) و یک وبسایت غیربرند نتیجه ای را به کاربران نمایش میدهد که برای کاربران شناختهشدهتر و مطلوبتر باشد.
یکی از فاکتورهای رتبهبندی گوگل E-A-T است. به معنی Expertise-Authority-Trust یا تخصصی بودن، اعتبار و اعتماد.
معمولا این سه گزینه در یک وبسایت برند به میزان بیشتری نسبت به سایتی که تمام تکنیکهای سئو را انجام داده باشد ولی برند نباشید، وجود دارد.
به طور مثال شما از پیشرفتهترین تکنولوژیهای روز دنیا مانند AMP، HTTP/3 و … استفاده کنید و سرعت بارگزاری صفحات خود را تاجای ممکن بهبود ببخشید ولی زمانی که کاربر عبارتی را جستجو میکند اگر برندی در نتایج جستجو باشد، معمولا برروی گزینهای کلیک میکند که میشناسد.
از سوی دیگر برندهایی که محتوای کافی نداشته باشند، تجربه کاربری ضعیفی داشته باشند، رضایت کاربران را فراهم نکرده باشند به مرور زمان در نتایج موتورهای جستجو از سایر رقبا رتبه کمتری گرفته و این موضوع میتواند تاثیر منفی در دید کاربر نسبت به برند داشته باشند.
اول باید روی سئو کار کرد یا برند؟
سوال خیلی خوبی بود.
من پیشنهاد میکنم اگر قرار باشه روی یک مورد تمرکز کنید اول روی برندینگ فعالیت کنید ولی درصورت امکان هر دو رو موازی بهبود بدید.
هر برندی وبسایت و سئو نداره و الزاما هر سایتی که سئو شده باشه برند نیست.
ولی یه نکته مهم اینجا وجود داره و اون هم این هست که کاربرها از گوگل و سایر موتورهای جستجو انتظار دارن سایتهای معتبرتر، مورد اعتمادتر و تخصصیتر رو بهشون نمایش بده و سالهاست گوگل بین برندی که سئو نشده و سایت سئوشدهای که برند نیست برند رو انتخاب میکنه در این مورد احتمالا اینفوگرافیک گوگل و برندینگ از سایت سئوبوک براتون میتونه جالب باشه.