۴۷ سوالی که باید از مشتریان سئو بپرسید

در این مطلب با سوالاتی که در اختیارتان قرار خواهیم داد به شما کمک خواهیم کرد هنگام مصاحبه با یک مشتری بالقوه برای ارائه خدمات SEO، جزییات کاملی از پروژه سئویی که قرار است انجام دهید بدست آورید.

اگر به دنبال این هستید که یک کارشناس سئو برای وب‌سایت خود استخدام کنید به شما پیشنهاد میکنم مقاله سوالات مصاحبه استخدامی سئو را مطالعه کنید. اما در صورتیکه شما یک کارشناس سئو هستید و یا یک شرکت ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ دارید و میخواهید اطلاعاتی از مشتریان خود بگیرید تا بتوانید در مورد قرارداد بستن با آن مشتری تصمیم بگیرید سوالات زیر می‌تواند به شما کمک کند.

سوالات مربوط به مدل کسب و کار

  • مدل کسب و کار شما چیست؟
    • مدل B2C یا Business-to-customer عموم افراد جامعه مشتریان اصلی شما هستند.
    • مدل B2B یا Business-to-business کسب و کارهای دیگر، مشتریان اصلی شما هستند.
    • مدل B2G یا Business-to-government نهادها و ارگان‌های دولتی، مشتریان اصلی شما هستند.
  • مشتریان شما دقیقا چه کسانی هستند؟ (نیازها، ویژگی‌ها، علایق)
  • آیا پرسونای مشتری دارید؟
  • برای مشتریان چه ارزشی خلق می‌کنید و یا چه مشکلی از آنها را برطرف می‌کنید؟
  • مشتریان شما از چه کانال‌هایی با ارزش‌های پیشنهادی شما آشنا می‌شوند؟
    • تبلیغات تلویزیونی
    • بیلبورد
    • مجلات و نشریات
    • سئو
    • ایمیل مارکتینگ
    • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
    • سایر کانال‌های دیجیتال مارکتینگ
    • و …
  • چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنید؟
  • چگونه کسب درآمد می‌کنید؟
  • برای کسب درآمد، چه فعالیت‌های کلیدی لازم است؟ به طور مثال:
    • تدارک
    • تولید
    • در اختیار مشتری قرار دادن
    • حل مشکل مشتری
    • ایجاد ارتباط با مشتری
    • دریافت وجه
  • آیا تمام فعالیت‌های کلیدی را شما انجام میدهید یا بخشی از آن برون‌سپاری می‌شود؟
  • برای کسب درآمد از چه منابع کلیدی استفاده می‌کنید؟ چگونه این منابع را تامین می‌کنید؟
    • منابع فیزیکی مانند خط تولید
    • منابع معنوی مانند شهرت
    • منابع انسانی
    • منابع مالی
  • ساختار هزینه‌های کسب و کار شما به چه صورت است؟ چگونه میتوان این هزینه‌ها را کاهش داد؟
  • مزیت رقابتی شما نسبت به بقیه بازار چیست؟ (قیمت پایینتر، تخفیفات ویژه، موجودی کالا، کیفیت کالا و …)
  • تفاوت شما با بقیه رقبای موفق چیست؟ (داشتن رنک بالاتر، داشتن شبکه های اجتماعی موفق تر، سابقه کاری بالاتر، هزینه بیشتر برای تبلیغات و …)
  • در حوزه تبلیغاتی دیگر هزینه کرده اید؟ (مثلا روزنامه تراکت نمایشگاه و…)
  • مشتری مورد نظر شما کیست؟ بهترین مشتریان کدام هستند؟ (مشتری های سابق، مخاطبان جدید، افراد خاص و …)
  • امکان لیست کردن صنایع مرتبط با کار خود را دارید؟
  • چه کشورها/شهرهایی هدف شما هستند؟
  • چه کسی را رقیب اصلی خود می دانید؟
  • چه مشکلی از مخاطبان خود میتوانید حل کنید؟

سوالات مرتبط با امکاناتی که در اختیار کارشناس سئو قرار داده می‌شود

  • آیا دامنه یا پراپرتی دیگری دارید (شبکه اجتماعی، اپلیکیشن موبایل ، مجله یا وبلاگ و …)؟
  • آیا در مجموعه شما تیم های مارکتینگ، رواب عمومی، دیجیتال مارکتینگ، برندینگ، پروداکت، اوپریشن، سئو و … دارید؟
تصویری از یک زمین فوتبال که تداعی کننده رقابت بین برندهای آنلاین و مزیت رقابتی هر یک از آنهاست.
  • چه نیروهای متخصصی مربوط به سایت در حال حاضر اختیار دارید؟ (طراح سایت، کارشناس محتوا و شبکه های اجتماعی، کارشناس گرافیک و عکاس، وبمستر و سئوکار و …)
  • تا چه سطحی طراح سایت شما می تواند تغییرات برای ما اعمال کند؟
  • از چه cms ای میخواهید استفاده کنید؟
  • چند بار تا به حال cms سایت تغییر کرده است؟
  • آیا تصمیمی برای تغییر طراحی سایت دارید؟
  • از میان آیتم های زیر به کدام موارد دسترسی داریم؟
    • سرور
    • کنترل پنل هاست
    • FTP
    • کنترل پنل وبسایت
    • سرچ کنسول
    • گوگول آنالیتیکس / یندکس متریکا و سایر ابزارهای متصل در وب سایت
    •  داکیومنت های سئو و قراردادهای مربوط به سئو و طراحی وب سایت
  • آیا برای تغییرات در سایت باید حتما تاییدیه از طرف شخص یا گروهی داده شود؟
  • چطور تمایل دارید در کار مشارکت داشته باشید؟
  • آیا راهنمای برندی دارید؟(برند بوک، تصاویر، لوگو، رنگ ها، فونت…)
  • آیا شرکای تجاری دارید؟ (نمایندگی فروش، شرکت یا شخص خدمات دهنده زیرمجموع، نمایندگی یک شرکت هستید؟)
  • بودجه شما برای سئو چه میزان است؟

سوالات مربوط به معرفی وب سایت و کارشناسان مربوطه

  • چقدر دانش سئو دارید؟ (توجه داشته باشید که هنگام پرسیدن این سوال خود شما باید منابع معتبر یادگیری سئو را بشناسید)
  • تا به حال روی سایت کار سئو انجام داده اید؟ اگر بله:
    • سئو کار سابق شما چه کسی بوده است؟
    • میتونم بپرسم چرا باهاشون قطع همکاری کردید؟
    • آیا داکیومنت های سئو و قراردادهای مربوط به سئو و طراحی وب سایت به شما داده شده است؟ (کیورد ریسرچ، گزارش سئو، استراتژی،..)
    • بلک هت؟
    • لیست کارها را می توانید در اختیار ما قرار دهید؟
    • چقدر طول میکشد صفحات سایت شما در گوگل ایندکس شوند؟
  • آیا تا به حال دستاورد یا شکست خاصی داشته اید؟
  • تا به حال وبسایت شما پنالتی شده است؟
  • آیا تا به حال دچار افت رتبه شدید شده اید؟
  • چه امکان یا قسمتی در سایت برای شما مهمترین است؟
عکس یک فیل در اتاق که تداعی کننده بهم ریختگی و بی نظمی و عجول بودن است.
  • آیا مورد خاصی که فکر میکنید مشکل باشد در آنالیتیکز یا کنسول خود دیده اید؟
  • آیا کپی از وب سایت شما در جای دیگری در وب وجود دارد؟
  • تا به حال بکلینک برای وبسیات خود درست کرده اید؟ آیا لیست آن ها را دارید؟
  • آیا می توانید لیست کلمات کلیدی که مد نظرتان است به ما ارائه دهید؟
  • آیا تقویم محتوایی دارید؟
  • برنامه ای برای پروموت کردن محتوای خود دارید؟
  • از طریق سئو به چه خواسته هایی می خواهید برسید؟ هدف اصلی شما چیست؟
    • فروش بالاتر
    • آگاه سازی برند
    • آموزش و پشتیبانی
    • پیدا کردن تماس
    • افزایش بازدید
    • افزایش رتبه کلمات
  • خودتون تمایل دارید چجوری با هم همکاری داشته باشیم؟ (مشاوره، برونسپاری پروژه، انجام بخش‌هایی از پروژه توسط ما و …)
  • اگر مطلبی هست که فکر میکنید ما باید بدانیم اعلام کنید.

منابع جهت مطالعه بیشتر

اگر میخواهید سوالات بیشتری بدست آورید و پاسخ برخی از کارشناسان SEO را به سوالات فوق مطالعه کنید میتوانید از منابع زیر استفاده کنید.

30 Go-To Questions for Potential SEO Clients [with SEO Marketing Brief Template] – Netpeak Software Blog
29 Questions to Ask Potential SEO Clients
27 Must Ask Questions for New SEO Clients
26 Questions SEO Companies Should Ask Their Clients
Free Download: 22 Questions You Must Ask New SEO Clients
20 Questions to Ask Potential SEO Clients: SEO Questionnaire
Top 18 Questions SEO Clients Ask | HeadRed
10 must-ask questions to include in your client SEO questionnaire – Content Snare
SEO Client Questionnaire – Top 10 Questions to Ask Your Customers

مجید عابد
مجید عابد

مجید عابد هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق، اولین وبلاگ خودم رو سال ۱۳۸۳ راه انداختم و از همون زمان درحال مطالعه راهکارهای افزایش بازدید وبلاگ و وبسایت (که بعدها به سئو معروف شد) بودم.
این روزها درحال ارائه خدمات مختلف سئو و مشاوره به برندهای مختلفی در ایران و کشورهای دیگه هستم.
خیلی فرصت نمی کنم در شبکه های اجتماعی باشم و به همین خاطر این وبلاگ رو راه انداختم تا بتونم بعضی از تجربه ها و دانشم رو با شما به اشتراک بگذارم، اینطوری هم من بیشتر مطالعه میکنم و از شما چیزای مختلف یاد میگیرم و هم احتمالا برای شما مفید باشه.

مقالات: 36

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *