آیا استفاده کردن از AMP در سئو تاثیر دارد؟

در این مقاله با مفهوم AMP، استفاده AMP در وردپرس، تاثیر AMP در سئو و نتایج جستجو آشنا میشوید.

موضوع امروز ما یکی از جدیدترین تکنولوژی های طراحی وب سایت یعنی AMP یا Accelerated mobile page است که به فارسی به معنی صفحات سریع موبایل ترجمه شده است.

فک می‌کنم در این مورد شما هم با من موفق باشید که‌
مهمترین هدف کارشناس سئو، کاهش هزینه و افزایش سرعت پروژه سئو است
و یا
کارشناس سئو نباید وقت و سرمایه خود را بر روی فعالیتی که در نتایج گوگل تاثیری ندارد هدر دهد.

اکنون زمان این موضوع رسیده است که در مورد یکی از جذاب ترین موضوعاتی که ذهر هر کارشناس سئوی ایرانی را به خود درگیر کرده است با هم صحبت کنیم.

AMP چیست؟

AMP یا همان Accelerated mobile pages یک فریم‌ورک متن‌باز HTML است که باعث می‌شود محتوای وب‌سایت عملکرد سریع‌تری و بهتری داشته باشد.

هدف اصلی این فریم‌ورک که در ابتدا توسط گوگل ساخته شد، در ابتدا رقابت با Facebook Instant Articles و Apple News بود. البته بعد از آن برخی از ابزارهای دیگر مانند تلگرام نیز فریم‌ورک‌های مشابهی مانند Instant View را طراحی کردند.

اگه میخواید بیشتر در مورد AMP مطالعه کنید می‌توانید مقاله AMP یا Accelerated Mobile Pages چیست؟ از دروپالیون را بخوانید، ولی سوال اصلی این است که:

AMP در وردپرس

برای پیاده‌سازی قالب amp در وردپرس می‌توانید از افزونه amp استفاده کنید. افزونه amp معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین افزونه برای پیاده‌سازی این تکنولوژی در وب‌سایت‌های وردپرسی است.

تنظیمات افزونه amp خیلی پیچیده نیست و البته برای استفاده از افزونه‌های دیگر AMP میتوانید صفحه افزونه‌های مروبط به AMP را در وب‌سایت وردپرس مشاهده نمایید.

تصویری از بخش تنظیمات افزونه amp

در صورتیکه مشکلی در تنظیمات افزونه amp داشتید و یا نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید در بخش نظرات همین صفحه مطرح کنید تا راهنمایی های لازم را خدمت شما ارائه کنم.

معمولا URL صفحات amp برروی صفحه اصلی کنونیکال می‌شوند و پیشنهاد می‌شود که آدرس این صفحات بجای یک دایکتوری مجزا مانند /amp/ به صورت یک پارامتر جداگانه مانند /?amp=1 ایجاد شوند. برای راهنمایی در مورد ساختار URL پیشنهاد می‌کنم مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

آیا AMP در نتایج جستجو تاثیر دارد؟

به طور ساده، آیا پیاده سازی تکنولوژی AMP روی وب‌سایت ارزش وقت، هزینه و سرمایه‌گذاری را دارد؟

در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که، دلایل گوگل برای قراردادن یا ندادن این تکنولوژی در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو چیست؟

گوگل فعلا AMP را در رتبه بندی نتایج جستجو محاسبه نمی‌کند!

در ادامه به چند دلیل برای این موضوع اشاره خواهم کرد:

۱. درصد خیلی کمی از وب سایت ها فعلا از AMP استفاده میکنند

البته همان درصد کم نیز معمولا ضعف های ساختاری و محتوایی خیلی زیادی دارند و فقط با کمک گرفتن از تکنولوژی های جدید میخواهند ضعف های خود را پوشش دهند.

با توجه به این نکته اگر گوگل بخواهد در این شرایط AMP را یکی فاکتورهای رتبه‌بندی قرار بدهد نتایج به ضرر سایت‌ها و برندهای بزرگی که هنوز از AMP استفاده نمی کنند تغییر سنگینی میکند و این موضوع باعث عدم رضایت کاربران از نتایج جستجو خواهد شد.

۲. مسئولین گوگل اعلام کرده‌اند که فعلا از AMP در رتبه‌بندی نتایج استفاده نمیکنند

آقای گری الیس ( Gary Illyes, Webmaster Trends Analyst at Google) یکی از مسئولین گوگل چند وقت پیش اعلام کرد:
فعلا AMP یکی از فاکتورهای رتبه بندی موبایل نیست
منبع: سرچ انجین ژورنال

خب البته دلایلی هم وجود دارد مبنی بر اینکه:

گوگل از AMP در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده خواهد کرد

۱.مسئولین گوگل گفته‌اند فعلا یکی از فاکتورها نیست، چیزی در مورد بعدا نگفته‌اند.

گری الیس گفت فعلا این فاکتور محاسبه نمی‌شود که خود احتمالا به این معنی است که توجه وب مستر ها را جذب کنند و به آنها فرصت بدهند تا این تکنولوژی را در وب‌سایت‌های خود پیاده سازی کنند.

۲. سرعت وب سایت، Responsive بود و موبایل فرندلی بودن فاکتور رتبه‌بندی محسوب میشوند

چند تا از فاکتورهای اصلی رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجو که تقریبا برای همه کارشناس‌های سئو محرز شده است و می‌دانیم که گوگل به آنها اهمیت زیادی می‌دهد، سرعت وب‌سایت، سازگاری با دستگاه‌های همراه و رضایت‌مندی کاربر هستند، که اتفاقا ارتباط زیادی با AMP دارند.

برای مطالعه بیششتر در مورد فاکتورها و نکته های سئو می‌توانید مقاله انگلیسی ۲۰۰ فاکتور سئو را در Backlinko و یا مقاله نکات سئو را در Ahrefs مطالعه کنید.

تصویر پیش‌فرض
مجید عابد
مجید عابد هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق، اولین وبلاگ خودم رو سال ۱۳۸۳ راه انداختم و از همون زمان درحال مطالعه راهکارهای افزایش بازدید وبلاگ و وبسایت (که بعدها به سئو معروف شد) بودم. این روزها درحال ارائه خدمات مختلف سئو و مشاوره به برندهای مختلفی در ایران و کشورهای دیگه هستم. خیلی فرصت نمی کنم در شبکه های اجتماعی باشم و به همین خاطر این وبلاگ رو راه انداختم تا بتونم بعضی از تجربه ها و دانشم رو با شما به اشتراک بگذارم، اینطوری هم من بیشتر مطالعه میکنم و از شما چیزای مختلف یاد میگیرم و هم احتمالا برای شما مفید باشه.
مقالات: 28
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments