بایدها و نبایدهای پروپوزال سئو

پروپوزال یا ارائه طرح پیشنهادی که در خارج از کشور به آن RFI به معنی درخواست برای اطلاعات بیشتر می‌نامند باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.

اصول طراحی زیبا و جذابیت باید در آنها رعایت شده باشد.

رنگ‌بندی باید هوشمندانه انتخاب بشود. پیشنهاد می‌شود به صورت حرفه‌ای از رنگ‌های برند و المان‌های برند بوک شرکت خود در پروپوزال استفاده کنید که میتواند از روانشناسی رنگ بهره گرفته باشد.

از جداول، تصاویر و وکتورها استفاده شده باشد.

اصول نگارشی و گرامری در آنها به خوبی رعایت شده باشد.

معادل انگلیسی واژه‌ها به صورت Footnote در فایل پروپوزال آمده باشد.

متن پرپوزال باید به میزان کافی جذاب و قوی باشد.

در صورتیکه در پروژه از کارشناس‌های مرتبط استفاده می‌شود این مورد بهتر است ذکر شود.

موضوع پرپوزال باید یونیک باشد

مطالب داخل پروپوزال باید توسط هدینگ‌های مختلف طبقه‌بندی و دسته‌بندی شده باشد.

پروپوزال خوب را هم مجری می‌تواند برای کارفرما ارسال کند و هم کارفرما می‌تواند به مجری پیشنهاد دهد.

مطالب داخل پروپوزال باید به‌روز باشد و به صورت مداوم اصلاح و به‌روزرسانی شود.

معمولا در پروپوزال‌ها قیمت‌های تخمینی و پلان‌های پیشنهادی وارد می‌شود.

محتوای پروپوزال باید کاربردی و علمی باشد و ارزشی برای طرف مقابل خلق کرده باشد.

می‌توانید به‌رایگان در مراحل بعدی یا بازه‌های زمانی دیگر نسخه به‌روز شده پروپوزال را به طرف مقابل ارائه دهید.

فایل پروپوزال را طوری طراحی و بایگانی کنید که بتوانید به سرعت آن را ویرایش و برای مشتری مورد نظر ارسال کنید.

طوری طراحی کنید که در هر به‌روزرسانی یا ویرایش نیاز به زیر و رو کردن و تغییرات زیاد نداشته باشید.

پروپوزال خود را توسط یک یا چند کارشناس حرفه‌ای و خبره بررسی کنید تا ایرادات احتمالی آن برطرف شود.

مجید عابد
مجید عابد

مجید عابد هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق، اولین وبلاگ خودم رو سال ۱۳۸۳ راه انداختم و از همون زمان درحال مطالعه راهکارهای افزایش بازدید وبلاگ و وبسایت (که بعدها به سئو معروف شد) بودم.
این روزها درحال ارائه خدمات مختلف سئو و مشاوره به برندهای مختلفی در ایران و کشورهای دیگه هستم.
خیلی فرصت نمی کنم در شبکه های اجتماعی باشم و به همین خاطر این وبلاگ رو راه انداختم تا بتونم بعضی از تجربه ها و دانشم رو با شما به اشتراک بگذارم، اینطوری هم من بیشتر مطالعه میکنم و از شما چیزای مختلف یاد میگیرم و هم احتمالا برای شما مفید باشه.

مقالات: 36

3 دیدگاه

  1. چه مواردی و تو پروپوزال بیاریم و چه مواردی و نیاریم که بعد از ارسال پروپوزال کل ایده‌ها رو به طرف قرارداد نداده باشیم که بره حاجی حاجی مکه؟🤣

    • سوال خوبی بود.
      تجربه نشون داده که اگر مشتریان بتونن خدماتی رو که باید برای اون بهایی پرداخت کنن به رایگان تهیه کنن، دیگه منطقا برای همون خدمات رایگان حاضر به پرداخت هزینه نمی‌شن.
      اول از همه باید مشخص کنید که آیا قراره کار رایگان انجام بدید یا آیا قراره بخش خاصی از فعالیت‌های شما رایگان باشه یا خیر. بعد تصمیم گیری کنید.
      در مورد سئو خدمتتون عرض کنم که شباهت زیادی با پزشکی داره، یه پزشک یا روانشناس معمولا بیماری های جسمی و روحی شما رو حل میکنه یا حتی یه وکیل مشکلات حقوقی شما رو حل میکنه اگه برید بهشون بگید راه حل و نسخه های مشکلات و بیماری های من رو به من بگید من بعدا میرم فکرام رو میکنم ببینم می‌خوام ازتون خدمات بگیرم یا نه، چه جوابی می‌گیرید؟
      پیشنهاد می‌کنم پیشنهاد خدمات رایگان به مشتری‌ها ندید.
      در این رابطه پیشنهاد میکنم مقاله چگونه مشتری‌های واقعی رو تشخیص بدیم رو بخونید.

  2. سلام وقت بخیر
    به نظر من علاوه بر این نکات ، داشتن یه نگاه روانشناختی در ارزیابی غیرمستقیم از کارفرما قبل از نگارش پروپوزال می تونه مفید واقع بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *