به طور خلاصه با تگ کنونیکال شما میتوانید به موتورهای جستجو و روبات ها بگویید که درصورتیکه از چندین آدرس مختلف محتوای صفحه شما را بازدید کردند، آدرس اصلی کدام است.
معنی Canonical چیست؟
کنونیکال در لغت به معنی کانونی، اصلی و استاندارد است.
Canonical URL چیست؟
پیشنهاد میشود ابتدا مقاله موتورهای جستجو چگونه کار میکنند و ساختار URLهای وب سایت را مطالعه بفرمایید. هر موتور جستجو هنگام ایندکس کردن آدرس صفحات احتمالا برای هر صفحه با چندین URL مختلف مانند نسخه موبایل، نسخه https، فیلترهای جزییات محصولات در فروشگاه ها و … روبرو میشود که محتوای مشابه و یکسانی دارند.
به طور پیشفرض باید محتواها را تکراری درنظر بگیرد و امتیاز را میان آنها تقسیم کند ولی راهکار چیست؟
یکی از مشکلات اصلی که در سئو معمولا با آن روبرو میشویم وجود صفحات حاوی محتوای تکراری یا Duplicate Content است. درگذاشته این مشکل باعث میشد رتبه صفحات کاهش شدیدی داشته باشند اما با گذشت زمان و آپدیت های گوگل، اخیرا گوگل خودبخود برای محتواهای تکراری یک آدرس را درنظر میگیرد.
Canonical URL یا یوآرال کانونی، آدرسی از صفحه است که شما یا گوگل به عنوان آدرس اصلی صفحه انتخاب میکنید. این کار زمانی اهمیت بالایی دارد که چند صفحه کپی یا محتوای تکراری در سایت وجود داشته باشد و شما یا گوگل بخواهید برای این محتوای بسیار شبیه به یکدیگر یک آدرس را به عنوان نماینده تمام آدرس ها انتخاب کنید.
برای مثال وقتی شما دو آدرس مختلف به صورت زیر دارید که یک محتوا را نمایش می دهند:
example.com?dress=1234
example.com/dresses/1234
شما میتوانید یکی از آدرس ها را به صورت آدرس کانونی و اصلی صفحه توسط تگ کنونیکال برای صفحه مشخص کنید.
در صورتیکه شما آدرس کانونی برای صفحه مشخص نکنید خود گوگل یک از آدرس ها را به عنوان خواهد کرد.
اکنون باید متوجه شده باشید که هدف از استفاده تگ کنونیکال canonical tag چیست؟
با این کار شما امتیازها و اعتبارها و تنظیماتی را که گوگل برای چند آدرس با محتوای یکسان یا نزدیک به هم، در نظر میگیرد را یکپارچه میکنید.
فواید تگ کنونیکال
افزایش رتبه صفحات وبسایت
باعث می شود امتیاز و رتبه سایر آدرسهای کنونیکال شده به صفحه کنونیکال انتقال داده شود و این صفحه رتبه بالاتری بگیرد.
آنالیز ساده تر وب سایت
با کنونیکال کردن آدرسهای با محتوای یکسان، آدرسهای فرعی دیگر در نتایج موتورهای جستجوگر قرار نخواهند گرفت. این مورد باعث میشود هنگام آنالیز ورودیهای کاربران به صفحات و آنالیز رفتار موتور جستجو و موارد دیگر بجای کار کردن با چندین آدرس برای یک محتوا، فقط کافی باشد که آدرس اصلی آنالیز شود.
مثال از تگ کنونیکال
<link rel="canonical" href="آدرس کانونی موردنظر شما"> />
تفاوت redirect 301 و tag canonical چیست؟
شما میتوانید با ریدایرکت کردن صفحات به صورت دائمی امتیاز و تنظیمات یک آدرس را برای گوگل به آدرس دیگری انتقال دهید ولی با اینکار کاربران هم از آدرس قبلی به آدرس ریدایرکت شده انتقال داده خواهند شد.
در صورتیکه نخواهید کاربران انتقال داده شوند میتوانید بجای ریدایرکت کردن فقط از تگ کنونیکال استفاده نمایید. برای مثال ممکن است در صفحات شما فیلترهایی برای تغییرات ظاهری صفحه وجود داشته باشد که آن فیلترها توسط آدرس صفحه به صورت URL Parameter نوشته میشوند به طور مثال:
https://example.com/product1/?color=red
و یا
https://example.com/product1/?size=44
که در هردو آدرس اکثر محتوای صفحه یکسان هستند ولی چیدمان صفحه و مواردی در صفحه ممکن است متغییر باشد.
و یا درون صفحه از ID های مختلفی استفاده کردید که کاربر با کلیک برروی هر دکمه از صفحه به یکی از آن ID ها انتقال داده شود.
ولی درصورتیکه لازم باشد یک آدرس را به آدرس دیگری ریدایرکت دائمی کنید پیشنهاد میکنم از تگ کنونیکال نیز استفاده کنید که درصورتیکه ناخواسته یا به هردلیل ریدایرکت به درستی عمل نکرد و یا به صورت موقت (ردایرکت ۳۰۲) اعمال شد گوگل از طریق تگ کنونیکال بتواند صفحه اصلی را تشخیص دهد.
توجه داشته باشید که با کنونیکال کردن یک آدرس روی آدرس دیگر آدرس مبدا تمام امتیاز و رتبه و امکان ایندکس شدن خود را به آدرس مقصد میدهد و گوگل آدرسی را که به صفحه دیگر کنونیکال شده باشد را ایندکس نمی کند.
مثال:
http://example.com/homepage.html
ریدایرکت و کنونیکال شود به
https://www.example.com/
در مثال فوق آدرس اول دیگر ایندکس نمی شود و بجای آن آدرس دوم در نتایج قرار خواهد گرفت. برای درک بهتر دلایل ایندکس نشدن یک آدرس پیشنهاد میکنم مقاله چرا محتوای ما در گوگل ایندکس نمیشوند را مطالعه نمایید.
تگ کنونیکال در وردپرس
با استفاده از اکثر پلاگین های معروف سئو در وردپرس مانند رنک مث و یاست سئو به صورت اتوماتیک برای تمام صفحات شما به صورت پیشفرض تگ کنونیکال تعریف خواهد شد. همچنین به شما تنظیمات در هر صفحه داده خواهد شد که آدرس کانونی صفحه را در آن تنظیمات به صورت دستی وارد نمایید.
چگونه با پلاگین رنک مث تگ کنونیکال ایجاد کنیم؟
برای نوشتن آدرس کانونی توسط پلاگین رنک مث کافیست هنگام ویرایش صفحه بر روی آیکن رنک مث که به همراه امتیاز سئوی صفحه شما نمایش داده می شود در قسمت بالای صفحه در سمت چپ کلیک کنید.
سپس برروی آیکن کیف کلیک کرده و به بخش پیشرفته بروید و آدرس مورد نظر خود را در قسمت URL متعارف (Canonical) وارد کنید.
آیا میشود صفحه ای را از یک سایت به سایت دیگری کنونیکال کرد؟
با قراردادن تگ کنونیکال در سورس یک صفحه شما میتوانید آن صفحه را به آدرسی که دلتان میخواهد کنونیکال کنید. مهم نیست آن آدرس داخلی باشید یا یک سایت دیگر فقط نکته مهم این است که آیا شما امکان قراردادن این کد را در سایتتان دارید یا خیر.
پس به طور منطقی شما میتوانید صفحات وب سایت خودتان را به سایت های دیگر کنونیکال کنید ولی نمی توانید این کار را در سایت هایی که به سورس آنها دسترسی ندارید انجام دهید.
منابع بیشتر جهت مطالعه
Consolidate Duplicate URLs with Canonicals | Google Search Central
سلام. وقت بخیر.
خیلی ممنون از مطلبتون.
اگه نحوه کنونیکال کردن یک صفحه روی صفحه دیگه رو از طریق رنک مث بگید هم ممنون میشم.
یه سوال دیگه :
آیا میشه صفحه ای از سایت شماره 1 رو به سایت شماره 2 کنونیکال کرد؟
ممنون از نظرت سعید عزیز
به سوال های خوبت درون مقاله پاسخ دادم
در مورد سوال اولت به سادگی میتونی از بخش پیشرفته پلاگین رنک مث این کار رو انجام بدی و آدرس کانونی مورد نظرت رو برای صفحه انتخاب کنی.
در مورد سوال دومت در صورتیکه بتونی توی صفحه تگ کنونیکال بذاری میتونی آدرس کانونی رو هر سایت و صفحه ای که دلت بخواد قرار بدی و محدودیتی وجود نداره.
خیلی عالی بود ممنون
ممنونم ازت شایان عزیز 🙂
سلام مرسی مثل همیشه عالی. من یه سوال داشتم ایا توی کنونیکال، اگر ادرس فارسی باشه، اهمیت داره که ادرس رو به شکلی وارد کنیم که انکد نباشه؟ یعنی بجای این حالت a. com/%D9%85%D8%AB%D8%A7%D9%84/ بنویسیم این a. com/مثال/ ؟
سلام
ممنون از نظرتون
پاسخ درست رو نمی دونم 🙂
تو تجربه من با توجه به رفتار گوگل سرچ کنسول موقع فیلتر کردن یک آدرس یونیکد ما در صورتیکه یک بار آدرس کد شده رو فیلتر کنیم و یک بار آدرس خوانا رو فیلتر کنیم نتایج متفاوتی میبینیم
ولی با توجه به راهنمایی ای که توی این لینک وجود داره به نظر میاد هر دو حالت درست باشه
https://stackoverflow.com/questions/4266099/canonical-tags-and-utf8
ولی اگر چیزی تو این زمینه پیدا کردم حتما همینجا منتشر میکنم
خیلی ممنون از اطلاعات بروزتون?
خواهش میکنم ?
سلام و وقت بخیر.
گوگل تا الان فقط دسته بندی های سایتم رو ایندکس کرده و خود مقالات بعد از دو ماه هنوز وارد ایندکس گوگل نشده. به نظر شما دسته بندی ها رو کنونیکال بکنم رو مقالات؟
سلام
فلسفه کنونیکال همونطور که توی مقاله عرض کردم این هست که شما چندین صفحه با محتوای یکسان رو به یک صفحه ارجاع بدید نه صفحات کلیتر یا جزییتر از نظر محتوا
پیشنهاد میکنم در مورد مشکل صفحات شما اول بررسی کنید ببینید مشکل چیه که ایندکس نمیشن. در این مورد میتونید مقاله چرا محتوای ما در گوگل ایندکس نمی شوند رو مطالعه کنید.
ولی با فرض اینکه اینکار یعنی کنونیکال کردن یا ریدایرکت کردن یه صفحه به صفحه جزییتر یا کلیتر کار درستی باشه:
طبیتا صفحات دسته بندی و برچسبهای وبسایت توی سلسله مراتب صفحات وبسایت نسبت به مقالات شما صفحات کلیتر هستن.
اینکه بیاید با ریدایرکت یا کنونیکال یه صفحه جزیی رو بجای یه صفحه کلی به گوگل یا کاربرا پیشنهاد بدید بیشتر مواقع نیاز کاربرهایی که دنبال جزییات متفاوت بودن برآورده نمیشه.
و در این موارد بهتره صفحه جزیی به صفحه کلی کنونیکال یا ریدایرکت بشه که باز هم بعید میدونم نیاز شما برطرف بشه.
با سلام مرسی از مطالب خوبتون من دورهمی شما با سئولب رو دیده بودم و اون جا شما گفتید که محتوای دارای تگ کنونیکال ایندکس نمیشه در صورتی که آموزه های قبلی من می گفت که صفحه دارای تگ کنونیکال ایندکس میشه و کاربر هم می بینه ولی ارزشش به صفحه اصلی که تو درخواست کنونیکال ذکر شده منتقل میشه . با خوندن مقاله تون ابهامم برطرف شد ممنونم