سئو چیست؟

به طور خلاصه سئو یعنی کاری کنیم با جستجوی کلمه ای در گوگل و سایر موتور سرچ ها وب سایت ما در ابتدای نتایج باشد و رتبه بهتری داشته باشد.

سئو در اصل فارسی شده‌ی کلمه‌ی SEO هست. SEO هم در اصل مخفف شده‌ی عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو هست.

چرا ما باید موتور جستجو را بهینه کنیم؟ اصلا مگه ما میتونیم موتور جستجو بهینه کنیم؟

در واقع ما وب سایت یا وبلاگ یا صفحه وب خودمون رو بهینه میکنیم ولی برای موتور جستجو.

یعنی باید کاری کنیم که موتور جستجو وبلاگ و وب سایت ما رو بهتر از دیگران بدونه و رتبه بهتری بهش بده.

ابتدا باید بدانیم موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟

برای ساده تر شدن مفاهیم مثالی میزنیم.

فرض کنید هر صفحه از وب مانند یک کتاب است و هر برند یک نویسنده است، کاربران به دنبال کتاب هایی هستند که بهترین پاسخ را به سوالات آنها می دهند.

در یک کتابخانه بزرگ به وسعت دنیا که برای هر سوال میلیون ها کتاب وجود دارد یک کتاب دار به نام گوگل وجود دارد.
این کتاب دار باید در کمترین زمان منظور کاربر را بفهمد، نویسنده های خوب را شناسایی کند، محتوای هر کتاب را بررسی کند و بهترین کتاب را به کاربر بدهد.

اصلی ترین کار ما به عنوان یک کارشناس سئو این است که بتوانیم به گوگل بگوییم ما بهترین نویسنده هستیم و بهترین کتاب را برای درخواست کاربران ارائه می دهیم.

هدف از سئو چیست؟

هدف نهایی ما اینه که توی رتبه سرچ موتورهای جستجو بالاتر باشیم و کاربرهای بیشتری رو به سمت وبسایتمون هدایت کنیم البته از طریق موتورهای جستجو.

به طور خلاصه ما باید کاری کنیم که وب سایت ما در نتایج کلمات کلیدی بیشتری رتبه بالا بگیره و ورودی های وبسایت مون از یک موتور جستجو مثل گوگل افزایش پیدا کنه.

توجه داشته باشید که شما حتی اگر فقط یک صفحه داخل اینترنت ایجاد کنید که صفحه شما بتونه نیاز بعضی از کاربرهای گوگل رو برآورده کنه هیچ کار دیگه ای هم نکنید، به خودی خود تعدادی ورودی برای صفحات سایتتون دارید.

با این اوصاف تعدادی از بازدیدکننده ها از طریق گوگل می‌تونند صفحه سایت شما را پیدا کند ولی ما تلاش می‌کنیم با سئو این بازدید ها رو از طریق گوگل بیشتر کنیم.

تصویری از یک نمودار که سئو را به بخش های مختلفی تقسیم کرده است.

سئو درون صفحه (On Page SEO) چیست ؟

سئوی درون صفحه ای یا on page seo که گاهی اوقات به آن سئوی محتوا نیز گفته می شود به معنی بهینه سازی محتوای درون صفحات وب سایت است.
این کار گاهی نیازمند بهینه سازی فنی وب سایت و گاهی نیازمند اصلاحاتی در صفحه مقاله و محتوا می باشد.

مواردی مانند بهینه سازی عنوان صفحه، بهینه سازی متاتگ های صفحات وب سایت، بهینه سازی تصاویر داخل سایت و موارد فنی همچون ریدایرکت ها و لینک های شکسته وب سایت نیز توسط اکثر کارشناسان جزو on page seo شناخته می شوند.

سئو بیرون صفحه (Off Page SEO) چیست ؟

مواردی که از بیرون وب سایت اداره می شوند عموما off page seo یا سئوی بیرون صفحه ای نامیده می شود.
عمدتا بخش اصلی سئوی بیرونی بک لینک سازی و انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی می باشد.

سئو کلاه سفيد (White Hat SEO) چیست ؟

اصولا بهینه سازی های صحیح وب سایت که توسط مستندات موتورهای جستجوگر پیشنهاد شده اند به سئوی کلاه سفید معروف هستند.

این روش ریسک بالایی ندارد و معمولا بلند مدت می باشد ولی به همان میزان وب سایت برای مدت بسیار بیشتری در رتبه های بالای موتورهای جستجوگر باقی خواهد ماند.

در این روش با آپدیت شدن الگوریتم های موتورهای جستجوگر جای نگرانی برای مسئولین وب سایت وجود ندارد.

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) چیست ؟

در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه وجود دارد.

برخی از کارشناسان با ترفندهایی تلاش برای فریب دادن موتورهای جستجو دارند که در بلند مدت باعث آسیب دیدن وب سایت شده و موتورهای جستجو با آپدیت شدن الگوریتم هایشان این ترفندها را به مرور تشخیص داده و رتبه وب سایت های متخلف را کاهش داده و آنها را جریمه می کنند.

منابع بیشتر جهت مطالعه

Search engine optimization – Wikipedia

Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide – Google

مجید عابد
مجید عابد

مجید عابد هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق، اولین وبلاگ خودم رو سال ۱۳۸۳ راه انداختم و از همون زمان درحال مطالعه راهکارهای افزایش بازدید وبلاگ و وبسایت (که بعدها به سئو معروف شد) بودم.
این روزها درحال ارائه خدمات مختلف سئو و مشاوره به برندهای مختلفی در ایران و کشورهای دیگه هستم.
خیلی فرصت نمی کنم در شبکه های اجتماعی باشم و به همین خاطر این وبلاگ رو راه انداختم تا بتونم بعضی از تجربه ها و دانشم رو با شما به اشتراک بگذارم، اینطوری هم من بیشتر مطالعه میکنم و از شما چیزای مختلف یاد میگیرم و هم احتمالا برای شما مفید باشه.

مقالات: 36

5 دیدگاه

  1. سلام با توجه به مقاله تون میشه گفت که سئوی ON PAGE شامل بخش محتوایی و بخش تکنیکال هست این بخش محتوا هم شامل درج و به روز رسانی محتوا و لینک سازی های درون اون می تونه باشه و بخش تکنیکال مشکلات فنی سایت رو رفع می کنه و به ابعاد سرعت و … توجه داره . فکر می کنم تو مقاله تون جای صحبت درباره سئوی خاکستری خالی باشه که ممنون میشیم بهش بپردازید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *