هدف از جستجو یا Search Intent چیست؟

در این مقاله با مفهوم search intent، انواع آن، مثال های هریک، کاربرد آن در سئو و نحوه بهینه سازی آن آشنا می‌شوید.

یکی از مهمترین وظایف یک سئوکار، کیورد ریسرچ است و یکی از اصلی ترین بخش های کیورد ریسرچ هم تقسیم بندی کلمات کلیدی براساس هدف کاربر است. در ادامه توضیح داده ایم که منظور از هدف کاربر از جستجو یا Search intent چیست و چرا در سئو مهم است؟

شیوه کار موتورهای جستجو به این شکل است که بعد از ایندکس کردن صفحات مختلف، مفهوم کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر و هدف کاربران از جستجوی آن عبارت کلیدی را تحلیل کرده و مناسب ترین نتایج را به کاربران نمایش می دهند.

زمانی که صحبت از بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر و یا بهینه سازی نرخ تبدیل کاربران در میان است، هدف کلی کاربران از جستجوی یک کلمه کلیدی در موتورهای جستجوگر اهمیت فراوانی دارد.

search intent چیست؟

هدف کاربر (User intent یوزر اینتنت) که برخی از افراد آن را به عنوان هدف از کلمه جستجوشده (query intent کوئری اینتنت) یا هدف از جستجو (search intent سرچ اینتنت) نیز می شناسند تعیین کننده و مشخص کننده نوع هدف، قصد و یا تصمیم کاربران آنلاین از جستجوی آنها در موتورهای جستجوگر است.

به طور مثال برخی از کاربران هنگامی که یک کلمه کلیدی را جستجو می کنند تصمیم دارند که دقیقاً به یک وبسایت خاصی بروند و یا محصول خاصی را خریداری کنند و یا از صحیح بودن یک موضوع اطمینان حاصل کنند.

انواع search intent با مثال

با هدف کسب اطلاع (Informational): «همایون شجریان»، «عباس بوعذار کیست؟»، «چگونه وزن کم کنیم؟»

با هدف رفتن به سایت یا صفحه خاص (Navigational): «دیجی کالا»، «ویکی پدیا»

با هدف اقدام (Transactional): «خرید لپ تاپ»، «ثبت نام سجام»، «ثبت دامین»

با هدف مقایسه و راهنمای تجاری (Commercial Investigation): «بهترین مدل هدفون»، «بزرگترین رستوران تهران»، «گوشی های nfc دار»

با هدف جستجوی منطقه ای (Local Search):«نزدیکترین رستوران»، «پمپ بنزین»، «داروخانه شبانه روزی»

کلمات ترکیبی بسیار زیادی هم وجود دارند که معمولاً وزن یک هدف از هدف دیگر بالاتر است به طور مثال «خرید گوشی ارزان دیجی کالا» که در این عبارت قصد کاربر بیشتر رفتن به صفحه ای خاص از وبسایت دیجی کالا ست و یا عبارت «محمدرضا گلزار ویکی پدیا» در این حالت کاربر بیشتر تصمیم دارد از وب سایت ویکی پدیا استفاده کند.

تعیین و تشخیص search intent هر کلمه کلیدی

تعیین سرچ اینترنت در فرایند کیورد ریسرچ، در قسمت کیورد ریتارگتینگ قرار می گیرد.

یکی از آسان ترین روش های تشخیص سرچ اینتنت هر کلمه کلیدی، جستجوی آن کلمه کلیدی در گوگل می باشد.

معمولاً گوگل برای کلمات کلیدی برندی و Navigational در زیر نتیجه اول، SiteLinks نمایش میدهد.

تصویری از جستجوی کلمه کلیدی ویکی پدیا که نمایانگر search intent نویگیشنال است.

بیشتر مواقع با جستجوی کلمات کلیدی با هدف اقدام یا Transactional در چند نتیجه اول با فروشگاه‌های آنلاین روبرو خواهید شد.

تصویری از جستجوی کلمه کلیدی که نمایانگر search intent ترنسکشنال است.

همچنین با جستجوی کلمات و عبارت های با سرچ اینتنت Informational معمولاً در نتایج اول گوگل ویدئوهای آموزشی و یا وبلاگها، مجلات سبک زندگی، سایت‌های خبری یا دانشنامه هایی قرار دارند که در مورد آن موضوع مطلب نوشته اند.

تصویری از جستجوی کلمه کلیدی که نمایانگر search intent اینفورمیشنال است.
تصویری از جستجوی کلمه کلیدی که نمایانگر search intent اینفورمیشنال میباشد.

کلمات کلیدی با هدف جستجوی منطقه ای نیز معمولاً در اولین نتایج خود نقشه گوگل را به نمایش می‌گذارند.

تصویری از جستجوی کلمه کلیدی که نمایانگر search intent جستجوی منطقه‌ای است.

با توجه به موارد ذکر شده شما میتوانید با تحلیل کلمات کلیدی رقبای تجاری و یا مجله ها و دانشنامه ها و دسته بندی کلمات کلیدی هر وب سایت تا حدودی کلمات کلیدی را از نظر سرچ اینتنت، تفکیک نمایید.

شیوه دیگر برای تعیین سرچ اینترنت کلمه های کلیدی، تقسیم بندی وب سایتتان بر اساس سرچ اینتنت از طریق آدرس صفحات و دایرکتوری هر سرچ اینتنت می باشد، به طور مثال شما با تقسیم بندی وب سایت خود به سه بخش وبلاگ، فروشگاه و صفحات مربوط به برند و تلاش برای رفع نیازهای هر سرچ اینتنت در بخش خود بعد از مدتی میتوانید توسط ابزار گوگل سرچ کنسول و یا ابزارهای دیگر، کلمات کلیدی جستجو شده را به صورت مشخص براساس صفحات و دایرکتوری ها، تقسیم بندی کنید.

برای اینکه درک بهتری از تقسیم‌بندی محتوای وب‌سایت توسط آدرس صفحات داشته باشید، پیشنهاد میکنم مقاله ساختار URLهای وب‌سایت را مطالعه کنید.

بهینه سازی محتوا برای search intent

بهترین شیوه برای بهینه سازی محتوا برای سرچ اینتنت این است که شما در هر بخش از وب سایت خود و در هر صفحه از وب سایت خود تلاش کنید که فقط برای یک سرچ اینتنت محتوا ارائه دهید.

به طور مثال در صفحات وبلاگ و صفحات آموزشی خود اقدام به پاسخ دادن به سوالات کاربران نمایید و در صفحات فروشگاه خود اقدام به فروش محصولات و ارائه جزئیات محصولات و کالاها نمایید.

در صورتیکه کاربری با سرچ اینت متفاوت از صفحه وارد صفحه شده بود شما میتوانید آن کاربر را توسط Call to action های مناسب در صفحات، به صفحاتی که به سرچ اینتنت او نزدیک تر است، انتقال دهید.

همچنین برای بهینه سازی سرچ اینتنت Navigational شما می‌توانید از کاربران در شبکه های اجتماعی و تبلیغات دیگر درخواست کنید که عناوین وب سایت شما و اسم برند شما را در موتورهای جستجوگر، جستجو کنند.

سرچ اینتنت‌هایی که دیگران به شما نمی‌گویند

مواردی هم هست که به صورت تجربی کسب می‌کنید.

با هدف پیدا کردن تصاویر

مثلا بعضی از افراد کلمه‌ای را سرچ می‌کنند که دقیقا به دنبال یک تصویر خاص باشند و گوگل برای این کلمه ها بلاک تصاویر نمایش می‌دهد.

به طور مثال با جستجوی عبارت اینفوگرافیک سئو اولین گزینه از نتایج جستجو بلاک تصاویر می‌باشد.

تصویری از جستجوی کلمه کلیدی که نمایانگر search intent یا هدف پیدا کردن تصویر است.

با هدف مشاهده ویدئو

معمولا این گونه کلمات کلیدی ارتباط زیادی با وبسایت‌های انتشار ویدئو مانند یوتیوب و آپارات دارند. اکثر این کلمات مربوط به کلمات تفریحی و یا آموزشی و یا ترندهای روز هستند.

به طور مثال با جستجوی کلمه آموزش تصویری سئو با بلاک ویدئو در نتایج گوگل روبرو می‌شوید.

تصویری از جستجوی کلمه کلیدی که نمایانگر search intent یا هدف پیدا کردن ویدئو است.

با هدف خرید یک کالا

گوگل برای برخی از کلمات بلاک تبلیغاتی فروشگاه‌های مرتبط را نمایش می‌دهد البته این گزینه هنوز در ایران فعال نیست. به طور مثال کسانی که کلمه تلویزیون را جستجو می‌کنند تمایلی به دانستن معنی تلویزیون و یا آموزش استفاده از این دستگاه ندارند و قصد خرید تلویزیون را دارند.

تصویری از جستجوی کلمه کلیدی که نمایانگر search intent یا هدف پیدا کردن کالا است.

با هدف استفاده از وب‌سایت در تلفن همراه

اگر مخاطبان با موبایل در گوگل جستجو می‌کنند احتمالا علاقه‌ای به صفحاتی که مناسب تلفن همراه نیستند ندارند.

به این منظور پیشنهاد می‌شود صفحات وب‌سایت از نظر سازگاری با تلفن‌های همراه و استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند AMP، بهینه‌سازی شده باشند.

گوگل در گذشته برای وب‌سایت‌هایی که از نسخه amp استفاده می‌کردند یک علامت رعد و برق در کنار نتیجه جستجوی آنها نمایش می‌داد.

تصویر نمایش صفحه AMP در SERP

منابع جهت مطالعه بیشتر

User intent – Wikipedia

Google’s Search Algorithm and Ranking System – Google Search

مجید عابد
مجید عابد

مجید عابد هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق، اولین وبلاگ خودم رو سال ۱۳۸۳ راه انداختم و از همون زمان درحال مطالعه راهکارهای افزایش بازدید وبلاگ و وبسایت (که بعدها به سئو معروف شد) بودم.
این روزها درحال ارائه خدمات مختلف سئو و مشاوره به برندهای مختلفی در ایران و کشورهای دیگه هستم.
خیلی فرصت نمی کنم در شبکه های اجتماعی باشم و به همین خاطر این وبلاگ رو راه انداختم تا بتونم بعضی از تجربه ها و دانشم رو با شما به اشتراک بگذارم، اینطوری هم من بیشتر مطالعه میکنم و از شما چیزای مختلف یاد میگیرم و هم احتمالا برای شما مفید باشه.

مقالات: 36

9 دیدگاه

  1. ممنونم. پس با دونستن سرچ اینتنت کاربر و شناخت بایر پرسونا میشه قدم‌های بهتری توی اینباند مارکتینگ برداشت. درسته؟

    • بله
      نه تنها توی اینباند مارکتینگ بلکه کلا توی تمام کارهای مربوط به مارکتینگ هرجایی که موضوع فروش و ارائه در میون باشه میتونید با دوستن بیشتر در مورد مشتری یعنی پرسونای مشتری و هدف مشتری از هر رفتارش، بهترین نتیجه رو بگیرید.

  2. با سلام و عرض ادب
    در مورد نکات خوبی صحبت کردید
    برای بنده مفید بود و از شما کمال تشکر را دارم
    به امید موفقیت روز افزون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *