کیورد ریسرچ چیست، چگونه و با چه ابزارهایی انجام می‌شود؟

باز هم با یک مقاله راجع به سئو در خدمت شما هستیم و تلاش میکنیم بتوانیم به برخی از سوالات شما پاسخ دهیم و درصورتیکه ابهامی برای شما وجود داشت خوشحال خواهیم شد که آن را از طریق بخش نظرات در انتهای مقاله با ما در میان بگذارید.

یکی از مهمترین وظایف یک کارشناس سئو، کیورد ریسرچ است. کیورد ریسرچ نه تنها در سئو اهمیت دارد بلکه در دیجیتال مارکتینگ، SEM، کانتنت مارکتینگ، اینباند مارکتینگ نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

اگر بخواهید به طور مفصل به کیورد ریسرچ تسلط پیدا کنید پیشنهاد میکنم منابع معتبر سئو را مطالعه نمایید.

شاید بتوان به جرات گفت مهمترین فرایند در سئو فرایند کیورد ریسرچ است. کلمات کلیدی در seo مهمترین نقش را دارند و درواقع اگر کلمه ای جستجو نشود موتور جستجویی هم نیست که بخواهیم بهینه اش کنیم. کیورد ریسرچ به معنی تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی وب سایت است. انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای تولید محتوا به صاحبان سایت کمک میکند تا بیشترین ورودی ها را جذب کنند.

کی ورد یا کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی، کلیدواژه یا عبارت کلیدی که در انگلیسی به آن Keyword گفته میشود عبارتی است که کاربران اینترنت برای پیدا کردن محتوای خاصی، درون موتورهای جستجوگر، جستجو می کنند.

این عبارت جستجو شده، می تواند ازنظر تعداد کارکتر بسیار کوتاه باشد یا حتی یک جمله یا سوال طولانی باشد. در بسیاری از مواقع موتورهای جستجوگر با پیشنهاد کلمات و عباراتی مشابه و نزدیک به کاربران به آنها کمک میکنند تا کلمات کلیدی مناسب تری برای پیدا کردن محتوای موردنظرشان جستجو کنند.

فرایند کیورد ریسرچ چگونه است؟

به طور خلاصه فرایند کیورد ریسرچ به معنی یافتن کلمات کلیدی مناسب برای بکار بردن در مقاله و محتوای وب سایت است.

کارشناسان سئو برای کیورد ریسرچ معمولا راهکارهای متفاوتی دارند ولی در اینجا من روش و راهکار خودم را با شما به اشتراک میگذارم.

من اصولا مراحل زیر را به ترتیب برای کیورد ریسرچ انجام میدهم.

  1. جمع آوری موضوع و کلمات کلیدی اولیه کارفرما
  2. بدست آوردن کلمات کلیدی پیشنهادی براساس کلمات کلیدی کارفرما
  3. جمع آوری کلمات کلیدی رقبا
  4. تحلیل جزییات کلمات کلیدی
  5. دسته بندی کلمات کلیدی براساس موضوع و هدف
  6. تعیین صفحات هر کلمه کلیدی و تفکیک و ادغام صفحات
  7. بکار بردن کلمات کلیدی در وب سایت
  8. جمع آوری کلمات جستجو شده خود وب سایت
  9. آنالیز وضعیت کلمات کلیدی در وب سایت
  10. بهینه سازی کلمات کلیدی با رتبه پایین در وب سایت

و در نهایت بازبینی چرخه

ابزارهای کیورد ریسرچ

در کیورد ریسرچ به غیر از ابزارهای عمومی برای مدیریت مجموعه ای از کلمات کلیدی مانند مایکروسافت اکسل، به ابزارهای تخصصی دیگری نیاز داریم. معمولا اکثر ابزارهای سئو امکاناتی برای کیورد ریسرچ دارند ولی ابزارهای تخصصی نیز برای فرایند کیورد ریسرچ، ساخته شده‌اند.

به طور مثال ابزارهایی وجود دارند برای بدست آوردن کلمات کلیدی پیشنهادی که کلمات کلید اولیه را به آنها میدهیم و آن ابزارها صدها و گاهی هزاران کلمات کلیدی پیشنهادی مرتبط با آنها به ما ارائه میدهند.

شاید بتوان گفت مهمترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی ابزاری است که بتوان با آن وضعیت رتبه کلمات کلیدی را مشاهده کرد. مهمترین این ابزارها ابزار گوگل سرچ کنسول است ولی این ابزار محدودیت هایی دارد و تمام نیازهای کارشناس سئو را برطرف نمی کند. ابزارهای رنک ترکر به کاراشناس سئو امکان بررسی وضعیت رتبه وب سایت در کلمات کلیدی را میدهد. از معروف ترین آنها میتوان به ابزار SEO PowerSuite اشاره کرد.

کیورد ریسرچ چالش هایی نیز به همراه دارد به عنوان مثال هنگام کار کردن با کلمات کلیدی فارسی معمولا در برخی از ابزارها مشکل ناسازگاری با کلمات کلیدی فارسی وجود دارد.

تصویر پیش‌فرض
مجید عابد
مجید عابد هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق، اولین وبلاگ خودم رو سال ۱۳۸۳ راه انداختم و از همون زمان درحال مطالعه راهکارهای افزایش بازدید وبلاگ و وبسایت (که بعدها به سئو معروف شد) بودم. این روزها درحال ارائه خدمات مختلف سئو و مشاوره به برندهای مختلفی در ایران و کشورهای دیگه هستم. خیلی فرصت نمی کنم در شبکه های اجتماعی باشم و به همین خاطر این وبلاگ رو راه انداختم تا بتونم بعضی از تجربه ها و دانشم رو با شما به اشتراک بگذارم، اینطوری هم من بیشتر مطالعه میکنم و از شما چیزای مختلف یاد میگیرم و هم احتمالا برای شما مفید باشه.
مقالات: 28
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فاطمه سیاحی
فاطمه سیاحی
13 روز قبل
انتظار تصویب

مطالب سایتتون بسیار مفید و کاربردی هستن ممنونم ازتون