از مورادی که هر کارشناس سئو باید آن را بداند روش کار موتورهای جستجوگر است. مهمترین موتور جستجو برای کاربران ایرانی گوگل است و ما عموما زمانی که درمورد سئو صحبت میکنیم، در مورد گوگل با هم صحبت میکنیم.
موتورهای جستجو عموما حداقل 4 عمل را انجام می دهند:
خزش (Crawling):
مشاهده و بررسی صفحات وبسایتها که اصطلاحا به آن کراولینگ یا خزیدن میگویند. گاهی کاربر صفحه وب مورد نظر را به موتور جستجوگر معرفی میکند، که برای این کار بعضی از موتورهای جستجوگر صفحه خاصی برای ارسال لینک صفحه مورد نظر به موتور جستجوگر دارند و یا کاربران می توانند نقشه وب سایت خود را به موتور جستجوگر ارائه دهند. در مواردی هم خود روبات های جستجوگر با گردش در صفحات مختلف وب که قبلا شناسایی کرده بودند لینک های جدیدی پیدا میکنند و به پایگاه داده خود اضافه میکنند.
فهرست کردن (Indexing):
فهرست کردن صفحات مشاهده شده به این صورت انجام می شود که موتور جستجو معمولا یک نشانی مشخص برای هر صفحه و یا فایل در نظر میگیرد. عموما به این نشانی URL گفته می شود. موتور جستجو بعد از ثبت URL در پایگاه داده خود اقدام به جمع آوری و ثبت اطلاعات دیگر می کند، اطلاعاتی مانند نوع فایل، اسم فایل یا صفحه، عنوان صفحه، توضیحات صفحه، متن صفحه فایل ها و رسانه های موجود در صفحه، لینک های داخلی موجود در صفحه، سورس صفحه و …
رتبه بندی صفحات (Ranking):
رتبهبندی نتایج بر اساس کلمه کلیدی وارد شده توسط کاربر معمولا براساس یک الگوریتم پیچیده و محرمانه صورت میگیرد. موتورهای جستجو از فاکتورهای زیادی برای رتبه بندی صفحات استفاده می کنند که از مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد: درک مفهوم عبارت جستجو شده، بررسی ارتباط صفحه های وب با مفهوم جستجو شده، کیفیت محتوا، کاربرپسند و سازگاربودن صفحه های وب ، سرعت لود صفحه، سازگاری با موبایل، تنظیمات و شرایط سفارشی کاربر جستجوکننده و چندین فاکتور دیگر
برای اطالاعات بیشتر در مورد فاکتورهای رتبه بندی گوگل، میتوانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:
Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List (2021)
نمایش نتایج به کاربر
پس از رتبه بندی نتایج موتورهای جستجو اقدام به نمایش نتایج به کاربران می کنند، این نتایج ممکن است به صورت لینک های وب، تصایر، نقشه ها، ویدئوها، اخبار و سایر موارد باشد.
منابع بیشتر جهت مطالعه:
How Google Search Works for Beginners | Google Search Central
دیگه چه موتورهای جستوجویی تو دنیا پر استفادست یا تو ایران استفاده میشه؟
در دنیا که بعد از گوگل موتور جستجوی بعدی یوتیوب هست که دوباره برای گوگل هست. بعد از اونها به ترتیب زیر:
بینگ، بایدو، یاهو و یاندکس هستن
در ایران هم جستجوگرهایی وجود دارن که گاهی ورودی به وبسایت میفرستن ولی ضعف های خیلی خیلی زیادی دارن مثل زرهبین، پارسی جو، سلام و یوز
البته موضوعی که وجود داره اینه که عمده سرویسهای جستجوگر ایرانی کراولر ندارن و دادههای موتورهای جستجوگر دیگه رو واکشی میکنن و با فیلترها و ظاهرهایی متفاوت از موتور جستجوی اصلی، به کاربر نمایش میدن.
این موضوع توی دنیا رایج هست و به سایتهایی که از موتورهای جستجوگر اطلاعاتشون رو واکشی میکنن و نمایش میدن ابرجستجوگر یا Meta Search Engine گفته میشه مثل dogpile که خیلی هم قدیمی و معروفه.
فقط فرقش اینه که در دنیا همه متاسرچ انجینها میگن که ما متاسرچانجین هستیم و مردمی که ازش استفاده میکنن میدونن یعنی چی ولی تو ایران، خیر
???