منظور از سئو کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری چیست؟

در این مقاله به تعریف سئو کلاه سیاه و کلاه سفید، معایب و مزایای هرکدام و روش‌های آنها می‌پردازیم.

همانطور که گفته شد سئو در زبان انگلیسی مخفف عبارتی است که ترجمه آن به معنی بهینه سازی موتورهای جستجوگر می باشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله سئو چیست را مطالعه نمایید. در ادامه به تعریف سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری و مقایسه هرکدام می‌پردازیم.

تفاوت سئو کلاه سفید و سیاه

در فرایند سئو ما در تلاش هستیم تا با بهینه‌سازی محتوا و وب‌سایت و خلق ارزش برای کاربر و موتور جستجو، ضمن برطرف کردن نیازهای کاربران، اهداف تجاری وب‌سایت را نیز بدست آوریم.

عموما واژه بهینه سازی با مفهوم سیاه بودن و تقلب کردن سنخیتی ندارد ولی از آنجا که در گذشته هکرهای کامپیوتری را به هکرهای کلاه سفید (هکرهای مفید و بی ضرر)، هکرهای کلاه سیاه (هکرهای خطرناک) و رنگ های دیگر با معانی مختلف تقسیم می کردند، کارشناس های سئویی که اصولا از فرایندهای طبیعی بهینه سازی استفاده نمی کردند نیز بین مردم به کلاه سیاه و کلاه خاکستری تقسیم شدند.

درواقع با مطالعه منابعی مانند ویکی پدیا متوجه خواهیم شد که به فرایند افزایش رتبه وب سایت از طریق رفتارهای غیرقانونی و غیرمجاز، (Spamdexing) گفته می شود که برخی آن را به فارسی (هرزآگهی) ترجمه کرده اند. اگر بخواهیم معادل بهترین پیدا کنیم شاید باید بگوییم قرارگیری در نتایج جستجو به صورت غیرمجاز (یا به شوخی زورچپونی 😊 )

سئوکارهای کلاه سیاه و کلاه خاکستری یا اسپمدکسرها همیشه در تلاشند با فریب گوگل و سایر موتورهای جستجو از راه های مختلف رتبه بهتری کسب کنند و در مقابل گوگل نیز الگوریتم خود را بارها و بارها به روز می کند و وب سایت های متخلف جریمه شده، رتبه آنها کاهش پیدا می کند و یا از نتایج حذف می شوند.

انواع تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه

از مهمترین مواردی که میتوان به عنوان تخلف در سئو یا سئوی سیاه نام برد موارد زیر هستند:

  • ایجاد محتوای اتوماتیک
  • سرقت و کپی گیری از محتوا
  • لینک سازی غیرمجاز و یا PBN
  • کلاکینگ (نمایش یک محتوا به کاربر و نمایش محتوایی متفاوت به موتور جستجو)
  • استفاده از متن یا لینک نامرعی و مخفی
  • ارسال کوئری های خودکار به موتور جستجو
  • ریدایرکت کردن کاربر به محتوای غیرمرتبط
  • و …

اکثر مواردی که ذکر شد جزو قوانین کیفی موتورهای جستجوگری مانند گوگل هستند که در صورت عدم رعایت صحیح آنها معمولا گوگل صفحه شما را ایندکس نخواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چرا گوگل محتوای ما را ایندکس نمی‌کند را مطالعه نمایید.

برای مطالعه بیشتر در مورد اسپمدکسینگ و رفتارهایی که از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجوگر تخلف محسوب می شوند می توانید به منابع زیر مراجعه نمایید:

Spamdexing – Wikipedia

Webmaster Guidelines | Google Search Central  |  Google Developers

تصویری از سه کلاه مختلف با نوشته سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید

سئو کلاه خاکستری چیست؟

در فرایند سئو زمانی که یک کارشناس سئو با استفاده از تکنیک‌های غیراصولی و غیراخلاقی اقدام به برهم‌زدن رتبه‌های نتایج جستجو می‌کنند ولی این تکنیک‌ها هنوز جزو فاکتورهای اسپمدکسینگ محسوب نمی‌شود، به این شیوه، سئوی کلاه خاکستری گفته می‌شود.

سئوی کلاه خاکستری ریسک کمتری نسبت به سئوی کلاه سیاه دارد. دلیل این موضوع ناشناخته بودن تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری برای موتورهای جستجو است.

معمولا به مرور زمان با آپدیت الگوریتم‌های موتورهای جستجوگری مانند گوگل، تکنیک‌هایی که به عنوان سئوی کلاه خاکستری مطرح می‌شوند توسط گوگول شناسایی شده و رتبه وب‌سایت‌هایی که از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند کاهش پیدا می‌کند.

سئوی کالاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری در کشور ایران از جایگاه بالایی برخوردارند. دلیل این امر هم زودبازده بودن این تکنیک‌ها و توجه کمتر مدیران وب‌سایت‌ها به موضوعات پراهمیت‌تری مانند برندینگ است.

در کشورهای پیشرفته هنگام انجام پروژه‌های سئو از شما پروپوزال و طرح‌هایی درخواست می‌کنند که با متد و شیوه کار شما آشنا شوند.

طبق قرارداد، شما مسئولیت‌ خطرها و آسیب‌هایی که در رابطه با برند و امکانات در اختیار شما ممکن است بر اثر سئو صورت بگیرد، را می‌پذیرید و اجازه اقدامات غیرقانونی و غیراصولی را ندارید.

مجید عابد
مجید عابد

مجید عابد هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق، اولین وبلاگ خودم رو سال ۱۳۸۳ راه انداختم و از همون زمان درحال مطالعه راهکارهای افزایش بازدید وبلاگ و وبسایت (که بعدها به سئو معروف شد) بودم.
این روزها درحال ارائه خدمات مختلف سئو و مشاوره به برندهای مختلفی در ایران و کشورهای دیگه هستم.
خیلی فرصت نمی کنم در شبکه های اجتماعی باشم و به همین خاطر این وبلاگ رو راه انداختم تا بتونم بعضی از تجربه ها و دانشم رو با شما به اشتراک بگذارم، اینطوری هم من بیشتر مطالعه میکنم و از شما چیزای مختلف یاد میگیرم و هم احتمالا برای شما مفید باشه.

مقالات: 36

2 دیدگاه

  1. میشه “ارسال کوئری های خودکار به موتور جستجو” رو بیشتر توضیح بدید.🙏

    • از قدیم یکی از کارهایی که برای بهم زدن رتبه‌های نتایج جستجو و یا گاهی هم برای جمع آوری کردن اطلاعاتی از صفحات نتایج جستجو انجام می‌شد این بود که یه سری عبارت به صورت خودکار توسط یه سری ابزار توی گوگل و بقیه موتورهای جستجو سرچ میشد.
      یعنی مثلا نرم افزاری بود که بهش میگفتیم گوگل رو باز کن و این کلمه های کلیدی رو جستجو کن و وارد وبسایت ما بشو (همین الان هم نرم افزارهای مشابه وجود دارن)
      الزاما این کار برای تغییر رتبه نبوده یعنی گاهی جستجوی کلمه کلیدی برای بدست آوردن وضعیت رتبه کلمه کلیدی بوده که معمولا به این نرم افزارها رنک ترکر گفته میشه.
      ارسال خودکار کوئری به موتور جستجو به معنی همین هست که با یه نرم افزار یه سری کلمه یا عبارت توی موتور جستجو سرچ بشه و این کار توسط انسان ها و برای اهداف طبیعی استفاده نشه.
      البته گوگل وقتی ببینه از یه سیستم داره ترافیک غیرعادی ارسال میشه خیلی سریع جلوی اون سیستم رو میگیره مثلا کپچا بهش نشون میده و یا IP رو بلاک میکنه ولی در کل برای اون هم راهکارهایی وجود داره مثلا عوض کردن آی پی یا استفاده از پراکسی یا استفاده از سرویس‌های حل کننده ی کپچا.
      در کل این قبیل کارها تو سئو از تخلفات محسوب میشن و جزو بلک هت یا همون سئوی کلاه سیاه هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *