چرا محتوای ما در گوگل ایندکس نمی شود؟

با مطالعه این مقاله میتوانید دلیل ایندکس نشدن وب سایت خود را در نتایج گوگل متوجه شوید و راهکارهای برطرف کردن آن را آموزش ببینید.

برای اینکه بتوانید جزییاتی در مورد ایندکس شدن و یا خطاهای هر صفحه بدست بیاورید بهترین ابزار همان ابزار گوگل است. در ادامه با بخش URL Inspection در ابزار Google Search Console آشنا خواهیم شد.

کاربرد Inspect URL در گوگل سرچ کنسول چیست؟

با ابزار اینسپکت URL در گوگل سرچ کنسول شما میتونید جزییات دقیق یک آدرس صفحه وب را از دید گوگل بدست آورید.

جزییاتی مثل:

  • ایندکس بودن یا نبودن یک URL (پیشنهاد می‌کنم مقاله ساختار URLهای وب‌سایت را مطالعه نمایید.)
  • قابل دسترسی بودن برای گوگل
  • خطاهای صفحه
  • درخواست ایندکس دادن
  • تست کردن صفحه

برای استفاده از این امکان ابزار گوگل سرچ کنسول به شیوه زیر عمل کنید:

وارد ابزار گوگل سرچ کنسول شوید و بعد از انتخاب کردن پراپرتی یا همان وبسایت مورد نظرتان، در قسمت بالای گوگل سرچ کنسول که علامت یک زره بین وجود دارد و نوشته است inspect any url in … آدرس صفحه ای رو که میخواهید به اطلاعات و جزییات آن صفحه دسترسی داشته باشید را وارد کنید و کلید اینتر صفحه کلید را فشار دهید.

تصویری از صفحه گوگل سرچ کنسول که قسمت انتخاب پراپرتی و انتخاب URL با رنگ قرمز نشان داده شده است.

آیا صفحه وب سایت من در گوگل ایندکس است یا خیر؟

با بررسی آدرس صفحه مورد نظر در قسمت Inspect URL ابزار گوگل سرچ کنسول در صورت ایندکس بودن صفحه با عبارت URL is on Google روبرو خواهید شد.

تصویری از فضای گوگل سرچ کنسول قسمت URL Inspection که درحال نشان دادن عبارت URL is on Google است که به معنی ایندکس بودن آن URL است.

در صورتی که URL مورد نظر در گوگل ایندکس نباشد شما با گزینه ای روبرو خواهید شد که در آن نوشته شده است URL is not on Google.

تصویری از فضای گوگل سرچ کنسول قسمت URL Inspection که درحال نشان دادن عبارت URL is not on Google است که به معنی ایندکس نبودن آن URL است.

در قسمت Covarage توضیحات بیشتری داده شده است.

به طور مثال URL شما توسط سایت مپ وب سایت شما دیده شده است یا خیر یا در صفحه دیگری از وب سایت شما لینک شده است و گوگل آن لینک را مشاهده کرده است و اینکه آیا این URL حاوی تگ کنونیکال است و جزییات دیگری دارد یا خیر.

ابتدا پیشنهاد میشود که گزینه Test Live URL را بزنید. با اینکار میتوانید متوجه شوید گوگل در همین لحظه صفحه را چگونه مشاهده می کند.بعد از گذشت چند ثانیه گوگل به شما یک پیام خواهد داد که معمولا به این صورت است که با یک اطلاعیه با تیک سبز رنگ روبرو خواهید شد که عبارت URL is available for Google در آن نوشته شده است که به معنی این است که این آدرس برای گوگل قابل دسترسی است.

تصویری از فضای گوگل سرچ کنسول قسمت URL Inspection که درحال نشان دادن عبارت URL is available for Google است که به معنی در دسترس بودن آن URL است.

در صورتیکه آدرس صفحه مشکل خاصی داشته باشد معمولا در همین صفحه شما میتوانید جززیات آن مشکل را مشاهده نمایید.

چگونه به گوگل بگوییم که صفحه ما را ایندکس کند؟

درحال حاضر معمولا شما میتوانید در هر روز 10 مرتبه از گوگل درخواست کنید که صفحه شما را ایندکس کند.

 برای این کار کافی است که روی عبارت REQUEST INDEX کلیک نمایید.

تصویری از فضای گوگل سرچ کنسول قسمت URL Inspection که درحال نشان دادن عبارت URL is available for Google است که به معنی در دسترس بودن آن URL است و دکمه  REQUEST INDEXING با کادر قرمز نشان داده شده است.

یک صفحه وب برای ایندکس شدن در گوگل باید چه ویژگی هایی را داشته باشد؟

حتی در صورتیکه در زمان تست لایو صفحه گوگل به شما بگوید که گوگل به آدرس این صفحه دسترسی دارد (URL is available to Google) این عبارت فقط به این معنی است که روبات های گوگل اجازه دسترسی به صفحه مورد نظر را دارند و باز هم این موضوع به این معنی نیست که الزاما گوگل صفحه شما را ایندکس خواهد کرد.

صفحه شما برای ایندکس شدن در نتایج گوگل باید حائز شرایط خاصی باشد.

شرایطی از قبیل:

روش‌های ایندکس شدن سریعتر وب سایت در گوگل

برای اینکه صفحه وب شما سریعتر در گوگل ایندکس بشه اول از همه گوگل باید بتونه صفحه شما رو به راحتی پیدا کنه.

برای اینکار میتونید با قرار دادن لینک صفحه مورد نظر در فایل Sitemap.xml وب سایت و ارسال این نقشه وب سایت به ابزار گوگل سرچ کنسول به گوگل کمک کنید تا صفحه شما رو سریعتر پیدا کنه.

یک راه دیگه برای سریعتر پیدا شدن صفحه شما توسط گوگل این هست که از صفحات دیگه ای که در نتایج گوگل وجود دارند و ایندکس هستند به صفحه مورد نظر لینک بدید.

مطمئن باشید که چیزی جلوی ایندکس شدن صفحه مورد نظرتون رو نمیگیره به طور مثال: فایل robots.txt و یا متاتگ NoIndex و موارد مشابه و اگر مشکلی وجود داره برطرفش کنید.

برای اینکه این مشکلات رو مشاهده کنید میتونید توی همون قسمت Inspect URL زمانی که Live Test رو میزنید خطاهای نمایش داده شده رو بررسی و برطرف کنید.

راه دیگه برای اینکه متوجه بشید آیا مشکلی برای ایندکس شدن صفحه مورد نظر شما وجود داره یا خیر اینه که صفحه مورد نظر رو با اکستنشن Robots Exclusion Checker گوگل کروم بررسی کنید.

تصویری از یک صفحه ویکی‌پدیا و اکستنشن Robots Exclusion Checker گوگل کروم که در حال دادن اطلاعات است.

یک راهکار ساده دیگه برای ایندکس شدن ارسال لینک مطلب مورد نظر به شبکه های اجتماعی محبوب از نظر گوگل هست. شبکه های اجتماعی پرطرفداری مانند لینکدین، توییتر، پینترست، یوتیوب و …

البته دقت کنید که محتوای کامل صفحه رو در شبکه های اجتماعی و یا وب سایت های دیگه به اشتراک نگذارید چون در صورتیکه اون محتوا ایندکس بشه ممکنه گوگل دلیلی برای ایندکس کردن یک صفحه کپی از صفحات ایندکس شده نداشته باشه.

مجید عابد
مجید عابد

مجید عابد هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق، اولین وبلاگ خودم رو سال ۱۳۸۳ راه انداختم و از همون زمان درحال مطالعه راهکارهای افزایش بازدید وبلاگ و وبسایت (که بعدها به سئو معروف شد) بودم.
این روزها درحال ارائه خدمات مختلف سئو و مشاوره به برندهای مختلفی در ایران و کشورهای دیگه هستم.
خیلی فرصت نمی کنم در شبکه های اجتماعی باشم و به همین خاطر این وبلاگ رو راه انداختم تا بتونم بعضی از تجربه ها و دانشم رو با شما به اشتراک بگذارم، اینطوری هم من بیشتر مطالعه میکنم و از شما چیزای مختلف یاد میگیرم و هم احتمالا برای شما مفید باشه.

مقالات: 36

2 دیدگاه

  1. برای گوگل ادز حتما لازمه صفحه در گوگل ایندکس شده باشه؟
    یا اگه لازم نیست، ادوردز کمکی به ایندکس شدن توسط گوگل میکنه؟

    • برای گوگل ادز نیازی نیست که صفحه در گوگل ایندکس باشه
      حتی در چند تاز از پروژه هایی که باهاشون همکاری می کردم چون دامین اصلی برند .ir بوده و امکان ادوردز رفتن روی دامین های ایرانی وجود نداره یک دامین بین المللی ثبت کردن و توی تمام صفحات از تگ noindex استفاده کردن و ادوردز دادن.
      پاسخ سوال دومتون رو نمی دونم 😊
      ولی یه تجربه به من نشون داد که اگر به سایتی اصلا لینک ندی و هیچ کاری نکنی و فقط ادوردز بزنی صفحات اون وبسایت شروع به ایندکس شدن میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *