آیا استفاده کردن از AMP در سئو تاثیر داره؟

موضوع امروز یکی از جدیدترین تکنولوژی های طراحی وب سایت یعنی AMP یا Accelerated mobile page که به فارسی به معنی صفحات سریع موبایل هستش

فک کنم شما هم با من موفق باشید که‌
مهمترین هدف سئوکار، کاهش هزینه و افزایش سرعت پروژه سئو هستش
یا این که
سئوکار نباید وقت و سرمایه اش رو روی کاری بذاره که تو نتایج گوگل تاثیری نداره؟

وقتشه که یه نگاهی به یکی از جذاب ترین موضوعاتی که ذهن سئوکارهای ایرانی رو به خودش درگیر کرده بندازیم.

میدونیم که AMP یا همون Accelerated mobile pages یکی از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا برای طراحی صفحات سریعتر برای موبایله اگه میخواید بیشتر در مورد خود AMP مطالعه کنید می تونید مقاله AMP یا Accelerated Mobile Pages چیست؟ از سئو تکنیک به صورت خلاصه و از دروپالیون با جزئیات بیشتر و در صفحه آموزش AMP (ترجمه ی فارسی وب سایت پروژه) در سافت اسکیل بخونید، ولی سوال اینه که:

آیا AMP تو نتایج جستجو تاثیر داره؟

تصویری از یکی از نتایج جستجوی گوگل در دستگاه موبایل که‌ گوگل با علامت و نام AMP به کاربر اطلاع داده است که این وب سایت از AMP استفاده میکند.

و یا ساده تر بگیم،
اگه ما بیایم زمان و هزینه برای پیاده سازی تکنولوژی AMP روی وب سایت مون بکنیم، بازده اون رو توی سئو میبینیم یا ارزش وقت و هزینه رو برای ما نداره؟

در ادامه به این سوال ها جواب میدم و به شما میگم که، دلایل گوگل برای اینکه بخواد و یا نخواد این تکنولوژی رو جزو فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو قرار بده چیه؟

دلایل زیادی هست که میگه

گوگل فعلا AMP رو توی رتبه بندی نتایج جستجو محاسبه نمیکنه!

که به چند تا از اونها اشاره میکنم:

۱. درصد خیلی کمی از وب سایت ها فعلا با AMP کار میکنن

که اون درصد کم هم معمولا ضعف های ساختاری و محتوایی خیلی زیادی دارن و فقط با کمک گرفتن از تکنولوژی های جدید میخوان ضعف هاشون رو بپوشونن، با توجه به این نکته اگه گوگل بخواد تو این شرایط AMP رو یک فاکتور قرار بده نتایج به ضرر سایت های بزرگی که هنوز از AMP استفاده نمی کنن تغییر سنگینی میکنه و عدم رضایت کاربر و این صحبت ها …

۲. مسئولین گوگل اعلام کردند که فعلا از AMP توی رتبه بند نتایج استفاده نمیکنن

آقای گری الیس ( Gary Illyes, Webmaster Trends Analyst at Google) یکی از مسئولین گوگل چند وقت پیش اعلام کرد:
فعلا AMP یکی از فاکتورهای رتبه بندی موبایل نیست
منبع: سرچ انجین ژورنال

خب البته دلایلی هم هست که میگه

گوگل از AMP تو فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده میکنه یا در آینده خواهد کرد

۱.مسئولین گوگل گفتن فعلا یکی از فاکتورها نیست، چیزی در مورد بعدا نگفتن

گری الیس گفت فعلا این فاکتور محاسبه نمیشه که خودش احتمالا به این معنی هست که توجه وب مستر ها رو جذب کنن و بهشون فرصت بدن تا این تکنولوژی رو پیاده سازی کنن.

۲. سرعت وب سایت، ریسپانسیو و موبایل فرندلی بودن که فاکتور محسوب میشن

چند تا از فاکتورهای اصلی رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجو که تقریبا برای همه سئوکارها محرز شده که گوگل بهشون اهمیت زیادی میده، سرعت وب سایت، سازگاری با دستگاه های همراه و رضایت مندی کاربر هست، که اتفاقا ارتباط زیادی با AMP دارن.

به علاوه پیشنهاد میکنم مقاله ی معایب و مزایای AMP رو هم مطالعه کنید.

برای مطالعه بیششتر در مورد فاکتورها و نکته های سئو میتونید مقاله انگلیسی ۲۰۰ فاکتور سئو رو در backlinko و یا مقاله نکات سئو در ahrefs و همینطور یه ترجمه فارسی از اون رو در فصل اول مطالعه کنید.

اگه میخواید در مورد AMP مشاوره بگیرید و یا دلتون میخواد این تکنولوژی رو روی وب سایتتون پیاده کنید اینجا کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *